Saturday, March 26, 2005

Snart flygfärdiga

Ja, så var de små ynglen snart 2 veckor gamla!

Idag var hela familjen engagerad i akvariet, då vi upptäckte att ytterfiltret sprutade vatten då man stängde av strömmen...
Inte bra... Så det blev urkoppling från akvariet och testkörning i badkaret. Felet (att sakerna som höll fast pumphuvudet inte var tillräckligt spända) åtgärdades och pumpen blev återigen inkopplad. Nu kan vi alla sova tryggare i förhoppningen om att vi inte ska vakna med vatten på golvet...

När jag ändå var nere i akvariet och stökade så passade jag på att klippa till lite växter och plantera om andra. Mamma, som tyckte att akvariet såg *smutsigt ut*, fick mig att röra runt i botten så att smutsen lade sig djupare ner i substratet.

Just nu ser akvariet lite stelt ut då växterna är helt raka upptill, lite kul!
Ja, jag som är en mycket otålig och experimenterande person håvade upp två blåciklidyngel och slängde ner dom i mitt lilla 54 liters kar. Där kamouflerades de väldigt bra mot det spräckliga gruset och de försvann snabbt in i en yvig växt.

Däri går för tillfället (några ska flyttas och andra ska säljas i morgon så bli inte förfärade över överbefolkningen):
1 hane +1 hona guldgurami (ska flyttas till 200 liters karet i morgon)
1 hane +2 honor saffransmollys (+ 2-4 yngel, vet inte säkert mer än att det är fler än 2 st)
3 hanar +3 honor kopparbarber (ska säljas i morgon)
1 hane Endlers guppy (mycket vacker!)
7 st neontetror (ska säljas i morgon)
Ca 4 st ancistrus malar i varierande storlekar (från 1 cm till 7 cm som längst)

I morgon tänkte jag testa att håva över 18 st och släppa dom fritt i 54 liters karet, 20 st och ha dom i yngelburen i 54 liters karet och resten ska få gå kvar hos Kungen och Drottningen. Dessutom ska en del fiskaffären göras upp och guldguramisarna ska få flytta till 200 liters karet.

Då jag tänkte försöka mig på det omöjliga så testade jag att räkna blåciklidynglen och fick fram en provisorisk siffra på 40-45 st. Det tycker jag verkar vara en rätt bra siffra. De har verkligen växt och nu ser man att det är små fiskar.

Ja, det lär komma en uppdatering i morgon över läget, annars så är det lugnt.
Nu ska jag installera TheSims2 Studentliv som jag fick i påskpresent!

Vi hörs! /Linnea

No comments: